tisdag 4 mars 2008

I have been told you were planning a child sacrifice...?

...Jag är inte helt hundra på vilken relevans titeln har för resten av inlägget, men det var nånting jag kom att tänka på och barnoffer är ju aldrig fel. I vilket fall har jag med lite hjälp grävt fram del ett av den där skinnjacka-pyssel-nej-vänta-DIY-låter-coolare-guiden ur ett mörkt dammigt hörn av internet, nämligen Dystopiska Magasinet som vart lite på gång förut (och kanske igen?). Hur som haver...

Alright, damer och herrar, bovar och banditer jag tänker härmed sätta igång "projekt: Utrota tråkiga skinnjackor". Jag vill tro att det är någorlunda uppenbart vad tanken är. Naturligtvis är tanken här mest att illustrera att man kan göra lite vad som helst med lite fantasi. Jag själv är till exempel helt värdelös på att sy och är inte särskillt händig, men det behöver man inte vara. Vore det svårt skulle inte punkare/goffers kunna göra det.

Del 1
  • Nu pojkar och flickor kommer ni behöva:
  • En stycken skinnjacka
  • Radioaktivt grön akrylfärg (vattenbaserad. fråga på panduro, det var billigt för en rätt stor flaska)
  • Vitt leopardtyg
  • Strumpbyxor
Nu sitter ni där och har just inhandlat en ny skinnpaj. Great. Om den inte sitter bra, sy in den till att börja med (118 Second Läder i Stockholm, odengatan mitt emot vasaparken är coachens tips på allt som rör sånt). Ha för all helvetes demoner inte skinnjackor som är för stora i axlarna. Ni vet vilka ni är. Fy. Har ni läst detta har ni inga ursäkter för att gå runt i jackan med bara ett par pins på den eller nåt minimålning.

Så, du har jackan. Har du en idé vad du vill göra med den? Jag hade här personligen tänkt sikta på en ordentligt pyntad deathrock/punkvariant huvudsakligen i svart, vitt och grönt. Med blandat krimskrams. Jag har dessutom kommit fram till att jag vill ha en grön leopardkrage. Går det att hitta grönt leopardtyg? Kanske. Jag orkar dock inte leta och ger mig in på lite experimenterande. Eftersom vår gröna målarfärg vi ska ha på slagen är vattenlöslig kan vi spä ut den med vatten och sen kanske man kan måla med den på tyg - det finns bara ett sätt att ta reda på saken.





(Ja, på förra bilden ser man att jag fuskat och gjort det i förväg.)

Sjukt nog fungerade det här, det blev riktigt snyggt och håller i sig (säger jag nån månad senare). Fan vad tillfredsställande. Nu har vi iaf. grönt leopardtyg till kragen. Nu ska skiten sys på. Jag brukar ta och bara sy längst med en rak kant på överdelen av kragen, sen fästa sidorna och nere i nacken. Detta görs gärna på maskin, jag sätter på nån film som inte kräver mycket uppmärksammhet och gör det för hand eftersom jag inte har nån.


Såhär ser det ut, typ:

Nästa steg blir att måla slagen gröna. Detta får jag anta att alla vet hur man gör. Sen ska vi dra strumpbyxor över dem och göra hål. Hur det ser ut ser ni på vänstra slaget. Detta gjorde jag genom att först sy fast en lagom stor bit av strumpbyxan (gud vad fult det låter) längst med kanterna och drog det in, fäste det sedan i fodret med vanlig tråd.



Det högra slaget blev sen ändå snyggare. Det var bättre med bara ett lager strumpbyxor och mer försiktigt gjorda hål. Vet inte varför jag inte har några bilder men det kommer snart.
Nu pallar jag inte skriva mer, men del två kommer snart - patches, nitar och krimskrams. Tredje delen blir målningar. Sen vet jag inte om det blir något mer.

Det där var alltså det jag hade skrivit sen tidigare, jag har precis lyckats rota fram min kamera så nu ska det väl kunna bli en fortsättning på dumheterna också. Sen att utlovade serier av nånting via internet alltid brukar innebära ett inträde i en dimension av frustration och hat kan vara ett litet problem, men jag lovar inte när nästa nånting kommer

Som en liten extrakommentar till det förträffliga Rudimentary Peni-inlägget under mitt kan jag passa på och lägga till den här länken till en torrent med tidigare osläppt material med, precis som nämnt en av världens bästa band. Det inkluderar livematerial, demos och en låt som aldrig släppts förut som jag faktiskt tycker är riktigt bra. Del två av I can't believe it's not goth! kommer nog kika fram under dagen, eller mer sannolikt imorgon.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Snyggt! Blir sugen att kopiera. Själv har jag gjort gröna zebra stripes på ena armen, skitlätt, man behöver bara maskerings tejp och valfri färg :)

Anonym sa...

hm, när kommer del två? :p blir intressant att se.