onsdag 27 augusti 2008

The Hunt begins...



De snygga killarna på bilden kommer från New York och spelar i bandet The Hunt (vilket ni kanske har förstått...). De spelar postpunk med lite indievibbar och det gör dom riktigt bra!
Dessa grabbar är relativt nya inom scenen och har hittills släppt en sjua på Sacred Bones Records (ex. MonsterSquad Records) med två suveräna låtar på.
Deras image är ungefär att klä ut sig till indianer, fast med dyrare kläder och mer kladd i håret, vilket ser rätt snyggt ut fast jag känner att det är lite för tillgjort på nåt sätt. Men jag antar att det som är viktigt är musiken, sen hur de ser ut eller hur de uppför sig skiter jag egentligen i...

Åter till musiken. Man hör tydligt att en stor inspirationskälla är  The Cult, vilket inte är så konstigt efter som de flesta medlemmarna i bandet gillar alla Ian Astburys projekt (enligt myspace). Musiken har en otroligt härlig atmosfär, det är nästan lite svår att beskriva men när man lyssnar på deras musik så får man nästan en liten känsla av att man sitter utanför ett tält i 1700-talets USA, vid en brinnande brasa och röker fredspipa med en shaman. Jag tror att det är lite av den känslan bandet vill ge, och det har de lyckats oerhört bra med. 
De har fått ganska mycket uppmärksamhet på senaste tiden och de har haft en hel drös med spelningar. Men det verkar inte som de har nåt skivsläpp på gång.

The Hunt har släppt 6 låtar online (varav en hade jag med i ett tidigare inlägg med gratis nedladdning). Det går att lyssna på 4 av låtarna på deras myspace, resten vet jag inte riktigt hur jag har fått tag i... men ifall att det är ett jättestort intresse av att få höra de resterande 2 låtarna så får ni allt ta och skriva en kommentar så kan jag lägga upp hela paketet här på Monstertanz.
Här är deras länk till myspace:
http://www.myspace.com/thehuntbegins



I framtiden kommer jag till störst del att skriva om nya band, för jag anser att det är väldigt viktigt att hålla den kvarlevande gothscenen vid liv. Efter som att det inte längre finns särskillt stora skivbolag som ger ut gothskivor, därför tycker jag att alla ska stöda den återstånde scenen till max. Så köp inte Bauhaus "She's In Parties" singel för 150 spänn, bara för att det är tufft att ha, köp istället skivor med mindre, nya band så att scenen inte dör ut, vilket jag anser att den är på rätt god väg att göra (jämfört med hur scenen såg ut på 80-talet)

Tack för mig, jag slår vad om att ingen kommer lyssna på mina "visa" ord, men jag hoppas det, för postpunkens och dödsrockens skull!


  

1 kommentar:

Anonym sa...

Lägg gärna upp dom andra låtarna