torsdag 15 maj 2008

Ta fram era döda!


Med tanke på hur jävla trög jag varit över den senaste tiden borde ett manifest av någon slag produceras inom en inte alltför lång tid, men det följer av ideologin att det vore dåligt slapptaskbeteende att göra det, så jag skiter i det. Istället följer här ännu ett utforskande av dumheter som inte är goth, men som alla borde lyssna på ändå. Jag har försökt att undvika anarkopunkträsket eftersom det djuplodas så mycket ändå nu på senaste. Jaja, från det ena...


I can't believe it's not goth!

Screaming Dead som punkband bildades och började verka under det tidiga åttiotalet, som så många andra. Det något mer avvikande var tematiken för deras musik, övergripande har det handlat om skräck och annat läbbigt (typ alla -82 band har klämt ur sig någon sorts skräckmissfoster under sina karriärer, men nu är det rent generell). Frågan är om de inte är ett gotband på grund av musik eller tid och plats, jag känner att det nästan kan vara vilket som. Ibland känns deras musik i det närmaste Theatre of Hate-liknande, ibland är det rak 82-punk, i vanlig ordning beroende på hur tidigt man väljer att titta.


Jag hade hört Screaming Dead här och var ett gäng år sedan, men personligen var det först efter att jag fyllesnackat med en polare på Augustibuller en tre år sen som jag kollade upp det mer ordentligt. Någonstans i den närmast lagstadgade fylledimman blev jag tillfrågad om vad fan goth var egentligen, en vag misstanke om att det var någon sorts punk/synth-blandning presenterades och jag vart inte helt beredd på att hålla med. Jag började trögmala den vanliga tråkförklaringen (ja, alla har härt den "Bla bla tidig punk, bla bla stamtrummor, bla bla artytexter o.s.v.) men lyckligtvis blev jag avbruten och olika exempel började bollas runt, och just Screaming Dead nämndes som ett band han hade hört nämnas i sammanhanget men som för honom var just punk. Jag tror inte vi kom fram till något egentligen, men jag kollade upp det mer noggrant och kom fram till att:

1. Screaming Dead är jävligt bra.

2. Screaming Dead är nästan goth.

3. Ingen jag känner som lyssnar på goth hade någonsin nämnt dom, trots allt "goth är nästan punkbjäbbande".


Personligen tycker jag bäst om Bring Out Yer Dead-plattan, men jag välde en senare låt helt enkelt för att den bättre illustrerar varför dom ligger i gränslandet. Kanske delvis av en tillfällighet hamnade dom i punkfacket, och av någon anledning försvann dom nästan helt ur gotradarn, precis som så många andra band folk säkert skulle gilla om dom bara pallade kolla i skivbacken brevid.

2 kommentarer:

Zombieflesh sa...

Oh my lord. Ett av mina alltime favorites. Älskar Bring Out Yer Dead skivan. Hade allt deras material innan externa dog :(

Anonym sa...

Ja, roligt att nån nämner dom, mycket bra band!