onsdag 5 mars 2008

Violatorerna


















Nu sitter man här igen efter en lång dag i chokladfabriken och har tråkigt så jag tänkte att jag skulle peta in fortsättningen av...

SthlmWerewolf brings you:
I can't believe it's not goth!
Del 2: Violators
Detta helfestliga band tillhörandes UK82-scenen är egentligen för bra rakt igenom för att jag ska orka välja en speciell låt att rekommendera, ni kan ta och hitta på något själv. Dock kan jag låta Fugitive vara den specifika låtrekommendationen bara för att likheterna till skramligare goth blir destå mer uppenbara när det gäller låtarna med Helen Hill på sång då Shaun Stiles röst är råare och mer punkbetonad (även om partier i Gangland vid tillfällen slår mig som nästan Joy Division-betonade, om detta utlåtande får någon gnällig nörd att vilja bryta sina små glasögon i bitar och gömma en itubruten Unknown Pleasures-skiva i min säng så får jag väl leva med det).

Som sagt tycker jag dock att detta är ett band med oerhört hög kvalitet rakt igenom och det här är verkligen en rekommendation som jag tror många annars missar på grund av att dom i princip helt figurerat i UK82-sammanhang. Tanken med dom här tipsen är ändå att tipsa om musik som inte är goth, men som ligger så nära att det borde tilltala ändå. Om jag ska vara riktig störig kan jag säga att Violators låter ungefär som det många som gillar punkigare goth vill mena att det dom lyssnar på låter som.

1 kommentar:

Anonym sa...

En rolig(?) notis om låten Gangland kan vara det att hela texten är i princip ett utdrag från imdb av handlingen till filmen Warriors från 1979, en personlig favorit hos yours truly.